Het gaat niet goed?
Bel naar:
+31 6 13 26 41 22
Dan kijken we of we snel iets voor je kunnen betekenen.

Een diploma op jouw tempo

Een samenwerking tussen Teach Jeugdhulp en UNIK mbo onderwijs.

door Claire Brandts, 25 augustus 2023
TeachWeb_19.jpg

Voor Valerie leek een schooldiploma twee jaar geleden nog onmogelijk. Als zestienjarige is haar leven op dat moment allesbehalve onbezorgd. Haar jeugd bestaat uit een afwisseling van thuis wonen en uithuisplaatsingen waar ze, zodra ze de kans krijgt, wegloopt. Kortom een onveilige thuissituatie. Er is geen geborgenheid van stabiele, betrouwbare ouders en het ontbreekt Valerie aan zelfvertrouwen. Door de oplettendheid van haar voogd komt Valerie bij Teach Jeugdhulp terecht. Voor haar het begin van een nieuwe toekomst.

 

Unieke weg naar de arbeidsmarkt
Als een jongere vastloopt op school of zelfs uitvalt dan biedt Teach Jeugdhulp vrijwel altijd uitkomst. Problemen worden aangepakt en door middel van maatwerk begeleiding worden kinderen weer terug naar het onderwijs geleid. Sacha, begeleider bij Teach Jeugdhulp, legt uit: “Teach Jeugdhulp is als een brug terug naar het onderwijs en sinds twee jaar ook een schakel naar de arbeidsmarkt. We bieden bij Teach Jeughulp namelijk de mogelijkheid aan om onder onze zorg en begeleiding een geldig schooldiploma te behalen, namelijk de Entree opleiding. Het is een praktijkgerichte mbo-opleiding op niveau 1. Wij verzorgen de een-op-een begeleiding op onze locatie in Maastricht. Deze is gericht op het aanleren van werknemersvaardigheden en het stimuleren van zelfstandigheid. De lesstof en examinering worden aangeboden door UNIK mbo onderwijs. Daarnaast volgt de jongere een meewerkstage in een bedrijf om de stof en vaardigheden in de praktijk te oefenen.”

 

“Met de motivatie van Valerie was zeker niets mis, maar door de problemen en chaos in haar omgeving was haar focus niet waar die zijn moest. Ze had geen steun of sociaal vangnet.” 

 

Als naar school gaan onmogelijk wordt
Valerie was een van de eerste kandidaten die dit traject volgde bij Teach Jeugdhulp en heeft na anderhalf jaar met succes als eerste haar diploma behaald. Marc, de andere Teach begeleider van Valerie, legt uit dat dit een traject voor jongeren is die zich niet staande kunnen houden in het reguliere onderwijs. Dit komt vaak door een combinatie van gedrag en problematische omstandigheden zoals een instabiele thuissituatie. Marc: “Met de motivatie van Valerie was zeker niets mis. Ze was zich ervan bewust dat een diploma kansen biedt. Ze wilde graag gaan werken en zelf iets van haar leven gaan maken. Haar omstandigheden waren echter een slechte basis voor een naar schoolgaand kind. Door de problemen en chaos in haar omgeving was haar focus niet waar die zijn moest. Ze had geen steun of sociaal vangnet. Ze kreeg geen hulp, motivatie of vertrouwen van mensen om haar heen om te werken aan wat voor haar op dat moment belangrijk was. Haar gedrag stond in stand overlevingsmodus waardoor handhaven op school onmogelijk was. Daarnaast moest ze alle motivatie uit zichzelf halen en dat is op zestienjarige leeftijd al moeilijk genoeg.” Sacha vult aan: “Ook met dingen als een ID-kaart aanvragen of een sollicitatiebrief maken voor haar bijbaantje had ze onze hulp nodig. Thuis was die er niet. Haar doorzettingsvermogen is daarom wonderbaarlijk als je ziet waar ze vandaan komt.”
 

Bouwen aan vertrouwen
Sacha: “Valerie was heel gemotiveerd om haar eigen geld te verdienen en had al snel een stage geregeld in een schoenenwinkel. Daar blonk ze direct in uit. De motivatie om naar Teach Jeugdhulp te komen was daarentegen een stuk minder voor Valerie. We hebben echt hard gewerkt aan het opbouwen van vertrouwen, zowel het vertrouwen in haarzelf als dat in ons. De intensiteit van de een-op-een begeleiding is het begin dan ook hoog. Naarmate het traject vordert proberen we de jongere steeds meer los te laten en stimuleren we hem of haar om zelfstandig dingen aan te gaan pakken.”

 

“We volgden haar tempo. Zo gaven we haar een zetje tijdens haar piekmomenten en hebben we haar wat meer gelaten in de slechte momenten.” 



Marc legt uit: “Zeker in het begin was de stip aan de horizon heel ver weg. In de praktijk kwam het erop neer dat we Valerie eerst drie uurtjes per dag, vijf dagen per week naar Teach Jeugdhulp lieten komen. Soms kwamen we er echt aan toe om lesstof door te nemen maar vaak was het alleen praten over wat ze in haar roerige leven had meegemaakt. We volgden haar tempo. Bij Teach Jeugdhulp is daar ruimte voor. Zo gaven we haar een zetje tijdens haar piekmomenten en hebben we haar wat meer gelaten in de slechte momenten. Steeds was het zoeken naar de juiste mate van ruimte geven en ruimte terugpakken.” Marc laat weten, “Als Valerie weer wat minder zorgen thuis had dan werd de verantwoordelijkheid voor haar wel wat opgeschroefd. En zo was het telkens observeren hoe ver we konden gaan. Zo hebben we langzaam het vertrouwen tussen Valerie en onze Teachers opgebouwd. Het resultaat was dat ze zich kwetsbaar durfde op te stellen en hulp begon te vragen. De manier voor haar om te kunnen groeien en een negatieve spiraal te doorbreken. En voor ons de kans om haar zelfstandigheid te stimuleren.”
 

Begeleiden is balanceren
Tijdens dit traject wordt er ook een dosis vertrouwen, doorzettingsvermogen en een professionele frisse blik van de Teachers gevraagd. “Er zijn genoeg lastige momenten geweest tijdens dit traject,” zegt Sacha. “Als begeleider ben je natuurlijk professioneel betrokken. Dat betekent dat je ondanks je betrokkenheid ook genoeg afstand houdt. Maar je bouwt toch een band op met een jongere. Dat maakt dat je soms zelf ook zorgen hebt of ze nog wel gemotiveerd zijn en of jij het juiste voor hen hebt gedaan. Dan is het werken in een team met meerdere visies echt heel helpend. Het houdt iedereen scherp. Omdat we met meerdere collega’s dagelijks overleggen is er altijd genoeg afstand en een frisse blik op de zaak. En behouden we die professionele betrokkenheid.”
 

Op naar een toekomst vol kansen
Het resultaat: Een mbo-niveau 1 diploma voor Valerie. Maar dat is natuurlijk niet alles. Sacha voegt toe: “Daarnaast is haar positieve zelfbeeld en haar geloof in zichzelf enorm gegroeid. Ze kan nu oprecht zeggen: ‘Ik kan wat bereiken als ik iets wil en ik heb dit zelf gedaan.’ Dat is zo waardevol. Die kracht neemt ze mee in haar rugzak de toekomst in. Ze heeft leren doorzetten. En zeker niet onbelangrijk ze heeft geleerd dat mensen te vertrouwen zijn en dat er ook mensen zijn die oprecht het goede met haar voor hebben.” Inmiddels is Valerie aan het werk in een woonzorgcentrum waar ze binnenkort intern aan een vervolgopleiding mag starten.

 

Bente_01.jpg

Het verhaal van Bente

Achter elke cliënt schuilt een bijzonder verhaal, zo ook het verhaal van Bente.

Lees meer
TeachWeb_36.jpg

Teach: het schoolvoorbeeld van jeugdhulp

Onze methode in de praktijk.

Lees meer