Het gaat niet goed?
Bel naar:
+31 6 13 26 41 22
Dan kijken we of we snel iets voor je kunnen betekenen.

Teach: het schoolvoorbeeld van jeugdhulp

Onze methode in de praktijk

door Claire Brandts, 20 april 2023
TeachWeb_36.jpg

Teach Jeugdhulp gebruikt de kracht van onderwijs om het leven van jongeren te veranderen. In de vorm van een mini-school begeleiden ze kinderen en jongeren tussen de zes en twintig jaar naar hun doel. En dat doel? Dat is voor iedereen anders. Voor de een is dat terugstromen in het reguliere onderwijs, voor de ander een diploma of juist een geschikte werkplek.

 

Oprichter Petra Maas draait inmiddels al vijftien jaar mee in het veld van onderwijs en jeugdhulp en is ervan overtuigd dat de effectiefste weg terug naar school of naar een werkplek gewoon via onderwijs loopt. Maar dan wel met onderwijs dat past. Dat klinkt helemaal niet zo gek. Toch is de methode van Teach Jeugdhulp uniek in de regio. Petra vertelt: “Bij Teach Jeugdhulp zetten we onderwijs in als middel voor een therapeutisch doel. Kinderen en jongeren die bij ons aankloppen, hebben namelijk niet ‘zomaar’ een leerprobleem. Ze zijn geloof en vertrouwen kwijt. In de eerste plaats in zichzelf. Ze vinden op school hun draai niet. Dat kan uiteenlopende oorzaken hebben: van niet lekker in je vel zitten tot autisme en van een angststoornis of hoogbegaafdheid tot ADHD. Soms zitten deze kinderen alleen nog maar thuis en zien ze nauwelijks perspectief. Wij zien altijd perspectief want ieder kind kan zich ontwikkelen met de juiste begeleiding en aandacht.” Wanneer het onderwijs (even) niet past, zorgt Teach Jeugdhulp voor een traject op maat. Met een verwijzing van Team Jeugd van de gemeente of van een huisarts kan een kind of jongere bij Teach Jeugdhulp terecht.

 

“Om op school mee kunnen is het vooral belangrijk dat een kind zich sociaal kan handhaven.” 

 

Inspelen op behoeften
Teach Jeugdhulp speelt zo precies in op wat het kind nodig heeft. Petra vult aan: “Zo ook in de nuance van de vakken: Als iemand praktisch bezig wil zijn dan roosteren we wat extra momenten praktijkonderwijs in. Daarvoor hebben we een speciaal praktijklokaal waar jongeren technisch of creatief aan de slag kunnen met allerlei materialen.” Door de dagindeling met korte lesblokjes kunnen de Teachers ook anticiperen op de bui of stemming van het kind. Petra: “Maakt het kind een moeilijke tijd door, dan doen we wat rustiger aan en roosteren we wat minder intensieve vakken in. Maar als een kind juist gas wil geven en wil werken voor een specifiek doel dan kan dat ook.” Bij Teach Jeugdhulp komt een kind niet voor dagbesteding of laagdrempelige huiswerkbegeleiding. Het komt er om een persoonlijk doel te bereiken. Petra benadrukt: “Jij hebt het stipje op de horizon gekleurd en wij helpen je naar dat stipje toe. Op wat voor manier dan ook. Als dat betekent dat we naast je in de klas moeten gaan zitten dan doen we dat. Zo hebben we ook al geduldig met een kind op de gang geoefend omdat het angst had om het klaslokaal binnen te gaan.”

Focus op gezond gedrag
“Onze doelgroep is heel breed in tegenstelling tot andere aanbieders van jeugdhulp,” legt Petra uit. “De kinderen bij Teach Jeugdhulp hebben uiteenlopende onderwijsbehoeften en
-niveaus. Van kinderen die wel nog naar school gaan tot jongeren die thuis zijn komen te zitten. Voor die mix zorgen we bewust. Ook ons team is daarop samengesteld. Want ondanks dat we alleen individuele begeleiding aanbieden komen kinderen gewoon met elkaar in contact op onze locatie. Iedereen draagt iets bij aan de dynamiek binnen ons team en onze groep kinderen.” De groep bij Teach Jeugdhulp bestaat uit maximaal tien kinderen per dag. De Teachers stellen de groep op zo’n manier samen dat gezond gedrag gestimuleerd wordt. Petra: “Een mooi voorbeeld is sociale angst waar sommige kinderen in onze groep mee kampen. Door deze introverte kinderen samen in ons praktijklokaal aan een creatieve opdracht te laten werken, stimuleren we naast creativiteit en praktische vaardigheden, ook sociaal contact en samenwerking. Op deze manier gaan we ongedwongen en zonder er nadruk op te leggen aan de slag met hun angst. Met een positief resultaat als gevolg.”

 

“Betrouwbaar en voorspelbaar zijn is essentieel voor een Teacher om een succesvol traject aan te gaan.”

 

Van vertrouwen naar groeien
Het Teach team bestaat uit leerkrachten en gedragswetenschappers met diverse achtergronden. De intensieve samenwerking en communicatie tussen Teachers is de basis voor de veilige en vertrouwde omgeving waar kinderen in terecht komen volgens Petra. “Betrouwbaar en voorspelbaar zijn is essentieel voor een Teacher om een succesvol traject met een kind aan te gaan. Juist omdat deze kinderen vaak zelf het vertrouwen kwijt zijn. Een kind moet echt merken en voelen dat je geloof blijft houden, wat er ook gebeurt. Alleen dan blijft hij of zij gemotiveerd en betrokken. Een mooi voorbeeld is het kind dat een jaar lang naar Teach Jeugdhulp kwam enkel om een uurtje te praten met de Teach mentor. Schoolwerk was gewoon nog te heftig. Een jaar lang vertrouwen opbouwen, geduld hebben en meebewegen met de behoeften van het kind. Het resultaat: het kind komt nu vier keer per week naar Teach om echt te werken aan school. Wie weet kunnen we het binnenkort langzaam gaan afbouwen. Zodat het uiteindelijk weer op eigen benen kan staan.”

 

Bente_01.jpg

Het verhaal van Bente

Achter elke cliënt schuilt een bijzonder verhaal, zo ook het verhaal van Bente.

Lees meer
Angele_01.jpg

Angèle

Binnenkort kun je hier het verhaal van Angèle lezen.