Het gaat niet goed?
Bel naar:
+31 6 13 26 41 22
Dan kijken we of we snel iets voor je kunnen betekenen.

Het verhaal van Bente

Achter elke cliënt schuilt een bijzonder verhaal, zo ook het verhaal van Bente.

door Claire Brandts, 25 april 2023
Bente_01.jpg

Achter elke cliënt schuilt een bijzonder verhaal, zo ook het verhaal van Bente. In een gesprek met Bente en haar ouders blikken we terug op een moeilijke periode uit haar leven.​​​​​​

 

Bente: “Het begon allemaal in de brugklas van de middelbare school. Ik ben graag op mezelf en ik hou niet zo van drukte om me heen. Op de basisschool hielden ze daar goed rekening mee, maar de overgang naar de middelbare school was heel groot”. Ook de ouders van Bente zagen al snel dat het niet goed met haar ging. In de klas van Bente zaten veel meisjes. Die meisjes vormden een kliek waar Bente geen aansluiting bij kon vinden. De ouders vertellen: “We zagen dat Bente zich helemaal niet thuis voelde in haar klas. Hoe goed de leraren ook hun best deden, school kon haar niet helpen. We zagen haar met de dag achteruitgaan. Concentreren lukte niet meer en uiteindelijk belandde ze hele dagen in bed.”

 

Sociale angst
Bente bleek een ernstige vorm van sociale angst te hebben. De angst zorgde ervoor dat ze sociale contacten vermeed en zelfs haar kamer niet meer uit durfde te komen. Naar school gaan kon niet meer en Bente werd een thuiszitter. Om met haar sociale angst om te leren gaan, volgde ze intensieve therapie. De therapie leerde haar hoe ze contact kon aangaan met anderen. Omdat dit het beste kan door dit ook echt te doen werd gezocht naar een geschikte leeromgeving.

Bente: “Toen ik eenmaal wat stabieler was heb ik samen met mijn ouders een lange zoektocht afgelegd naar de juiste plek. We bezochten veel instellingen, maar bij geen enkele had ik het idee dat ze me konden helpen. Ik moest het gevoel hebben dat ze me echt zouden begrijpen.” Ouders: “Via via kwamen we bij Teach terecht. Na de kennismaking was Bente helemaal niet zo enthousiast. Ze geloofde niet dat ze haar zouden kunnen helpen, maar wij hadden dat geloof wel. Daarom hebben wij de keuze voor Bente gemaakt.”

 

“Na de kennismaking was Bente helemaal niet zo enthousiast. Ze geloofde niet dat ze haar zouden kunnen helpen, maar wij hadden dat geloof wel.” 

 

Begeleiding aan huis
De drempel om naar Teach te gaan was heel groot, daarom spraken de begeleiders van Teach bij Bente thuis af. Bente vertelt: “In het begin begonnen we met 2x een half uur per week. Na een half uur was ik doodmoe! We hebben de momenten steeds verder uitgebouwd, totdat ik zover was dat ik naar hun locatie durfde te gaan. Ik kan me de eerste keer nog goed herinneren. Ik hoefde alleen maar een kopje koffie te drinken, maar dat was een hele grote opgave. Na 10 minuten brachten ze me weer thuis. Achteraf denk ik dat dat het doorbraakmoment was, want daarna ging het opbouwen snel.”

 

Stap voor stap naar Teach
In het begin was het programma bij Teach helemaal afgestemd op de wensen van Bente. Ze deed veel creatieve dingen en omdat ze liever geen contact met anderen wilde werkte ze alleen. Naarmate de tijd vorderde kwamen er steeds meer leervakken bij. Bente: “Op gegeven moment moest ik leervakken gaan doen. De begeleiders maakten elke dag een planning waar precies in stond wat ik moest doen. Ik mocht dan zelf aangeven of ik begeleiding nodig had. Dat vond ik fijn, want ik werk het liefst alleen”.
Weer aan de slag met schoolwerk kostte Bente in die tijd heel veel energie. Ze zat al twee jaar thuis en had al die tijd niets meer aan school gedaan. De ouders van Bente onderkennen dat: “We zagen dat de dagen bij Teach veel energie kostten. Als Bente thuiskwam ging ze meestal direct naar boven. Ondanks dat zagen we haar vooruit gaan. We waren zo blij dat ze weer de deur uit ging!”.

 

“We zagen dat de dagen bij Teach veel energie kostten. Ondanks dat zagen we haar vooruit gaan. We waren zo blij dat ze weer de deur uit ging!”

 

Het VAVO-programma 
Bente: “Nadat ik ongeveer een jaar bij Teach was gingen we nadenken over een schoolroute. Ik wilde absoluut niet terug naar mijn oude school, dat was heel belangrijk voor me. Sowieso zag ik een reguliere middelbare school niet zo zitten. Het is voor mij belangrijk dat ik alles op mijn eigen tempo kan doen. Ik heb weleens een slechte week. In zo’n week is het moeilijk voor mij om naar school te gaan. Ik wil daar dan liever geen vragen over krijgen”. Na wat zoekwerk bleek het VAVO een goede optie. Het VAVO (voortgezet algemeen volwassenonderwijs) is toegankelijk voor jeugdigen vanaf 16 jaar met een afstudeerrichting van VMBO-TL of hoger. Omdat Bente nog niet klaar was voor een volledige re-integratie stelde Teachmet de VAVO, leerplicht en de oude middelbare school een maatwerkplan op.

 

Terugval
De afspraak was dat Bente één vak zou volgen op het VAVO en de rest van de dagen naar Teach zou gaan. In het begin ging dat goed, maar na een paar maanden kreeg ze last van een terugval. Bente: “Mijn sociale angst leek weer terug te komen. Het kostte me weer veel moeite om de deur uit te gaan. Met Teach maakte ik de afspraak dat ik me zou richten op het vak dat ik op school volgde. Ze kwamen me dan halen en zette me af op school, zo had ik meer motivatie om te gaan”. Door wat meer rust in te bouwen is het Bente uiteindelijk gelukt om beter in haar vel te raken en het afgesproken weekritme weer op te pakken. De ouders van Bente vertelden: “We vonden de terugval heel spannend. Om Bente opnieuw zo te zien riep veel herinneringen op. We waren als de dood dat ze weer in bed zou belandden, maar gelukkig is dat niet gebeurd”.

 

“We vonden de terugval heel spannend. Om Bente opnieuw zo te zien riep veel herinneringen op.”

 

Diploma
Na de terugval ging het voorspoedig met Bente. Ze sloot haar eerste VAVO-jaar af met een deelcertificaat en kon beginnen aan het tweede jaar. Bente: Het tweede jaar ging goed. “Ik hoefde niet meer naar Teach en met school had ik goede afspraken gemaakt. Ik had genoeg vertrouwen opgedaan dat het ging me lukken”. Dat bleek achteraf ook zo, want Bente is geslaagd. Inmiddels zit ze op een vervolgopleiding. Bente vertelt: “Ik had nooit gedacht dat ik überhaupt een diploma zou halen, dus het was nog best moeilijk om een vervolgopleiding te kiezen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor MBO Bos- en natuurbeheer. Ik wil graag boswachter worden, dat lijkt me echt geweldig!”

 

TeachWeb_36.jpg

Teach: het schoolvoorbeeld van jeugdhulp

Onze methode in de praktijk.

Lees meer
Angele_01.jpg

Angèle

Binnenkort kun je hier het verhaal van Angèle lezen.